Zamke Crnog petka
18.11.2025.

Crni petak ˝tradicija˝ je duga preko 150 godina. No pod nazivom Crni petak posljednjih 50ak godina našla je uporište u onome što predstavlja značajne popuste u trgovinama na robe i usluge kroz mjesec studeni, a posebice krajem studenog gdje se posljednji petak u ovom mjesecu (ove godine 28.11.2025.godine) naziva Crni petak. Kroz godine se ova ˝tradicija˝ se proširivala, sa samo posljednjeg petka u studenom, na cijeli posljednji tjedan, zatim i mjesec a u zadnjih 20ak godina, ponedjeljak a zatim i tjedan iza Crnog petka nazivaju se Cyber ponedjeljak odnosno Cyber tjedan, i stavlja fokus na popuste tehničke robe.

Glavna razlika koja postoji u vezi Crnog petka između BiH i ostatka razvijenih zemalja je u popustima. Na Crni petak uvriježeno je da su popusti u prosjeku 60 posto i više, najniži popusti su oko 30 do 40 posto, a znaju ići i do rijetkih 90 posto, što se kupcima koji čekaju ponekad i 24h, 48h u redovima isplati. U BiH popusti  su skromniji i budu slični onima koje potrošači viđaju kroz cijelu godinu, u omjerima od 10% do 30% sa vrlo malim brojem popusta preko 50%.

U pripremi potrošača za nadolazeći Crni petak, Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH, pripremila je osnovne informacije (upozorenja na zamke) koje mogu biti od koristi u nadolazećim kupovnim ˝groznicama˝:


Lažne online trgovine

S razvojem online trgovine, a radi ˝duha˝ Crnog petka , popusta, brzine, prevaranti koriste nedostatak vremena pri kupnji i donošenju odluka i kroz godine raste broj prevarantskih online trgovina koji nude ˝savršene˝ ponude i popuste. Potrošači moraju biti svjesni da kupnja putem društvenih mreža, zbog neizdavanja računa i nemogućnosti reklamacije predstavlja veliki rizik, bez obzira na popuste.

Mogućnosti prevara putem online trgovine su velike, no neki od osnovnih pokazatelja da se ipak radi o stvarnom trgovcu, a ne prevari, jeste da trgovina ima vlastitu web platformu putem koje će se utvrditi identitet trgovca i putem koje se može vršiti narudžba robe, a ne putem društvenih mreža. Sljedeći bitan trag jeste da ima oglašene vidljive podatke o registraciji trgovačke djelatnosti i porezne djelatnosti.

Predmetnu materiju reguliraju odredbe Zakon o zaštiti potrošača u BiH (poglavlje X), Zakon o unutrašnjoj trgovini FBiH ("Službene novine Federacije BiH", br. 87/2024) koji regulira formiranje i isticanje cijena, mjere protiv nepoštene trgovine , a planirana je izmjena kojom bi se ažurirala legislativa u oblasti e trgovine.  Tu je također, Zakon o trgovini RS ("Sl. glasnik RS", br. 105/2019) koji  pored formiranja i isticanja cijena regulira i nepoštene poslovne prakse i inspekcijski nadzor, što je relevantno za akcijske i prodaje. Najznačajnije potrošačko pravo kod on line trgovine jest pravo na predomišljanje u roku od 15 dana od preuzimanja proizvoda, bez objašnjenja i uz trošak povrata robe trgovcu.

 

Lažni popusti

Mnogi trgovci povećaju cijene nekoliko tjedana prije Crnog petka ili i samog mjeseca studenog, pa onda vrše ˝snižavanje˝ cijena da bi dobili efekat velikih popusta.  Ovo iako zakonski legalno, i računovodstveno potkrijepljeno, u konačnici potrošača dovodi u zabludu, misleći da plaća nešto puno povoljnije što najčešće nije slučaj.

 

Do -80%“ obmane

Oglas  mora jasno navesti uvjete sniženje  i iznos. Natpis do -80% zvuči primamljivo svakom potrošaču, ali u praksi se taj najveći popust odnosi na mali broj artikala. Većina ima znatno manji popust (npr. -10% ili -20%). Ono što je protivno Zakonu o zaštiti potrošača je, i bitno da potrošači znaju jeste, da kada trgovci rade popuste u rangovima primjerice do 80 posto; što znači da postoje popusti od deset, dvadeset, trideset, četrdeset i pedeset posto ne poštuju Zakon, koji propisuje da ona roba koja je na najvećem popustu mora biti zastupljena u trgovini na petini artikala.

 

Stari modeli i zalihe

Tijekom akcija oko Crnog petka često se nude stari modeli uređaja (npr. televizora, mobitela, kuhinjskih aparata) koje trgovine žele da isprazne iz skladišta. Potrošači uvijek trebaju provjeriti i tražiti informacije o datumu proizvodnje modela i usporediti specifikacije sa novijim proizvodima kako bi mogli donijeti pravilnu odluku da li žele za ˝manje novca dobiti i stariju tehnologiju¨.

 

Neadekvatna politika povrata

Neke trgovine ograničavaju pravo na povrat ili zamjenu robe kupljene na popustu. Ovo je protivno Zakonu o zaštiti potrošača u BiH, i potrošači trebaju biti upoznati da putem Institucije ombudsmana ili inspektorata mogu koristiti pravne mehanizme predviđene zakonom.

 

Lažni osjećaj hitnosti

Vrlo često bilo u trgovinama i češće u online trgovinama vidljive su fraze poput ¨samo danas¨, ˝ostalo još 2 komada˝ ili ˝prodano 87 puta u posljednjih sat vremena˝. Ovo su uobičajeni psihološki trikovi koji tjeraju potrošače na kupnju bez dovoljno razmišljanja, i nalaženja odgovora na pitanja popust: da li to stvarno treba, da li je doista toliki popust, da li to jedina adresa sa takvim cijenama itd. Glavni savjet potrošačima, jeste da ne donose odluke impulzivno, nego da uspore i dobro razmisle prije same kupnje.

 

Zavodljive kombinacije i veće ponude

Jedna od čestih zamki jeste : ˝Kupite 1, dobijete 2˝. Ovi paketi često uključuju nepotrebne dodatke koji povećavaju ukupnu cijenu za potrošača. Bitno je da potrošači razmisle koliko god da nešto jeste na ˝super˝ popustu da li im tolika količina doista treba

Preporuke potrošačima:

Napravite listu onoga što vam doista treba, a ne šta ˝izgleda kao dobra ponuda˝. Cilj je impulzivnu kupnju svesti na minimum.

Odrediti proračun odnosno odrediti maksimalan iznos koji ste spremani potrošiti i držite ga se.

Obavezno pratiti cijene kroz listopad i studeni. Cilj je da znate kad ugledate popuste, koliko je bila originalna cijena tog proizvoda tjedan i mjesec prije. Kako bi mogli detektirati koliki je stvarni popust i kako ne biste imali posljedice eventualne cjenovne manipulacije.

Kupovati samo od poznatih i ovlaštenih trgovaca. URL mora počinjati sa https://, a ne sa http://. Vodite računa da je ispravno unesen naziv trgovine u web adresi (npr. Ombudsman da, Ombbuddsman ne). Izbegavaj web stranice sa čudnim imenima domena (npr. Superakcije.tll).

Obavezno sačuvati račune i potvrde o kupnji. U slučaju reklamacije, ovo je prvi i glavni dokaz koji morate posjedovati. Također slikajte ili arhivirajte potvrde o kupovini i prepiske sa trgovcem.