Razbijanje mitova o cijenama
17.01.2025.
Intervju Institucije ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH objavljen na portalu bljesak.info
Cijene rastu zbog globalnih faktora, no potrošači plaćaju cijenu.
Je li opravdano? Istražujemo utjecaj korone, rata i kriza na naše
novčanike.
Već duži niz godina potrošači su medijski bombardirani vijestima o
rastu cijena hrane iz ovog ili onog razloga. Rastu cijena nafte i
naftnih derivata iz ovog ili onog razloga.
Navode se objašnjenja od Covid-19, rata u Ukrajini, blokade Sueskog
kanala, izbora u ovoj ili onoj državi, kriza i ratova na bliskom istoku
itd.
No, uporna matrica koja se ponavlja medijski, a pokazuje se činjenično
na terenu jeste rast cijena. Bilo da govorimo o rastu cijena hrane (u
supermarketima, restoranima, kafićima, pekarama), rastu cijena tehničke
robe, građevinskog materijala, goriva, te se medijski nameće zaključak
da su divljanja cijena u posljednjih pet godina opravdana posvemašnjom
lančanom reakcijom rasta cijena i da teret toga u konačnici pada na
krajnjeg potrošača.
Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH već duži niz godina
nastoji educirati potrošače oko njihovih prava (koja su zajamčena
Zakonom o zaštiti potrošača u BiH), kao što su:
1. pravo pristupa osnovnim robama i uslugama;
2. pravo na obrazovanje o pitanjima potrošača;
3. pravo na sigurnost i zaštitu života i zdravlja;
4. pravo na informiranost;
5. pravo na izbor;
6. pravo da bude saslušan i zastupan;
7. pravo na naknadu štete i kompenzaciju;
8. pravo na život i rad u zdravoj i održivoj sredini.
U tom smislu Institucija je izvršila analizu kretanja globalnih cijena a
na temelju zaprimljenih pritužbi potrošača kao i medijskih upita te je
došla do zaključka kako je značajan dio rasta cijena neopravdan i služi u
svrhu ostvarivanja ekstra profita, a sve pod krinkom stvaranja mitova
globalnog rasta cijena ukupnih roba. - Pročitajte više na: https://bljesak.info/gospodarstvo/novac/razbijanje-mitova-o-cijenama/478076
Obrazac žalbe
Obrazac raskida ugovora zaključenog na daljinu (on line)
Obrazac raskida ugovora zaključenog van poslovnih prostorija trgovca
Reklamacija kupljenih proizvoda
Reklamacija na pruženu uslugu
Alternativno rješavanje sporova
Pristup informacijama
Često postavljanja pitanja
Lista udruženja za zaštitu potrošača registriranih u FBiH
Lista udruženja za zaštitu potrošača u RS
Test za jamce
Dokumenti
Letak - zaštita potrošača nepošteno i prevarno oglašavanje
Letak - Informisani potrošač
Letak - Osobne financije
Letak - Ekonomski interesi potrošača
Letak - Kriteriji u procedurama za ARS
Letak - Oprez potrošači
Letak - Zaštita potrošača u slučaju materijalnih nedostataka na proizvodu
Letak - Obrazovanje potrošača