Već
desetljećima prisutan proces informatizacije i digitalizacije oblikuje sve
oblasti društvenog života. Digitalne tehnologije značajno su utjecale na
promjenu načina poslovanja poslovnih subjekata, naročito kroz promjenu načina
prodaje i pružanja proizvoda i usluga potrošačima putem interneta (tzv. online
prodaja).
Elektronska
trgovina donosi brojne prednosti kako trgovcima tako i potrošačima, omogućava
jednostavnije, brže i efikasnije zaključivanje ugovora o prodaji roba i usluga
te osigurava brojne pogodnosti: trgovcima u pogledu pristupa neuporedivoj većoj
bazi potrošača od one fizički dostupne, a potrošačima veći izbor, lakšu
usporedivost i dostupnost proizvoda i usluga.
U
Bosni i Hercegovini ova oblast regulirana je državnim i entitetskim propisima
budući da ovu trgovinu prate i brojni rizici od zloupotreba koji mogu negativno
utjecati na spremnost potrošača za ovakav vid razmjene (Zakon o elektronskom,
pravnom i poslovnom prometu BiH, Zakon o zaštiti potrošača u BiH i RS BiH,
Zakon o nedopuštenom oglašavanju FBiH i RS BiH, Zakon o poštanskom prometu FBiH
i Zakon o poštanskim usluga RS BiH i dr.)
Ovi
rizici stvaraju u određenoj mjeri nepovjerenje potrošača, podozrivost, ponekad
čak i potpunu nezainteresiranost i odustajanje od ovakvog načina kupovine.
Brojne empirijske studije provedene u razvijenim zemljama ukazuju da je upravo
nepovjerenje potrošača u elektronsku trgovinu temeljna prepreka njenog daljnjeg
razvoja i primjene.
Najčešći
primjeri prijevara
Lažne
on line trgovine, koje izgledaju vjerodostojno i zakonito su preduvjet ovakvih
prijevara. Najlakši način uočavanja prijevare jest kriterij „predobro da bi
bilo istinito“. Naime, ako je ponuda nerealno povoljna, najčešće se radi o
prijevari. Mnoge od ovih web stranica nude luksuzne artikle poput popularnih
marki odjeće, nakita i elektronike po vrlo niskim cijenama. Isporuka se može i
ne mora dogoditi, artikal obično nije istovjetan ugovorenom i plaćenom.
Uspostavljanje trgovine preko društvenih mreža jest najnoviji oblik ovih prijevara. Neregistrirani trgovci i nepostojeća roba, nakon nekog vremena gašenjem stranice bježe u anonimnost i amnestiju, sigurni od progona organa vlasti.
Prijevarni
motivi se otkrivaju kod načina plaćanja
Glavni alarm da je maloprodajna web stranica prijevara jest predložen način plaćanja. Prevaranti će od vas često tražiti da platite novčanom uputnicom, unaprijed učitanom novčanom karticom ili bankovnom doznakom, ali ako pošaljete svoj novac na ovaj način, malo je vjerojatno da ćete ga ponovno vidjeti ili dobiti kupljeni artikl.
Način
na koji se možete zaštiti
Provjerite
ima li web-mjesto ili stranica društvenih medija politiku povrata novca i jesu
li njihova pravila poštena. Bolja web-mjesta za online kupnju i aukcije imaju
detaljne postupke pritužbi ili rješavanja sporova u slučaju da nešto krene po
zlu.
Kada
koristite maloprodajne web stranice, saznajte s kim točno imate posla.
Prilikom
plaćanja putem interneta plaćajte samo artikle koristeći sigurnu uslugu
plaćanja – potražite URL koji počinje s 'https' i simbolom zatvorenog lokota
ili pružatelja plaćanja kao što je PayPal. Razmislite dvaput prije korištenja
virtualnih valuta kao što je bitcoin – one nemaju istu zaštitu kao druge metode
transakcije pa ne možete vratiti svoj novac nakon što ga pošaljete.
Izbjegnite
bilo kakav dogovor sa strancem koji traži plaćanje unaprijed putem uplatnice,
bankovnog prijenosa, međunarodnog prijenosa sredstava, unaprijed učitane
kartice ili elektroničke valute, poput Bitcoina. Rijetko se može vratiti novac
poslan na ovaj način. Nikada ne šaljite novac niti dajte podatke o kreditnoj kartici
ili online računu nekome koga ne poznajete ili kome ne vjerujete.
Ombudsman
za zaštitu potrošača u Bosni i Hercegovini posebno skreće pažnju potrošačima i
trgovcima učesnicima on line trgovine na postojanje poglavlja X. Zakona o
zaštiti potrošača u BiH (Sl. gl. BiH 26/05 i 88/15) PRODAJA NA TEMELJU UGOVORA
NA DALJINU koje, između ostalog, detaljno regulira ovaj način trgovanja sa
aspekta zaštite potrošača propisujući člankom 47. Pravo na predomišljenje u
roku od 15 dana.
Potrošač
naime, ima pravo u tom roku, koji počinje teći od trenutka kad je primio
proizvod, da bez troškova i obrazloženja odustane od sklopljenog ugovora, te da
o svom trošku vrati kupljenu stvar uz puni povrat plaćene cijene.
Zakon (članak 126. točke s-z) također predviđa
novčane kazne za prekršaj u iznosu od 1.500 do 3.500 KM za povredu svih
potrošačkih prava zajamčenih ovim poglavljem.
Za
sve dodatne informacije i upite možete nam se obratiti na ozp@ozp.gov.ba, www.ozp.gov.ba ili na telefon 036/311-210.
anketno
pitanje 1.
Da
li ste u posljednih 24 mjeseca kupovali proizvode i usluge on line?
84,38%
anketiranih odgovora je bilo Da, a 15,68% Ne.
anketno
pitanje 2.
Što
se pokazalo kao najveći problem u slučaju lošeg kupovnog iskustva:
a)
dug rok isporuke 48,89 %
b)isporuka
neistovjetnog (nesaobraznog) proizvoda (različitog od onog ugovorenog) 15,56%
c)
nepoštivanje prava na predomišljanje u roku od 15 dana od trenutka isporuke
6,67%
d)
nepostojanje fiskalnog računa 15,56%
e)
isporuka proizvoda sa nedostatkom 13,33%
anketno
pitanje 3.
Da
li ste uspjeli riješiti problem koji je nastao prilikom on line kupovine?
Ako
je odgovor da, na koji način:
a)
putem institucija vlasti 5,41%
b)
putem udruženja za zaštitu potrošača 2,70%
c)
osobno i izravno sa trgovcem 81,08%
d)
na drugi način 10,81%